Audi – historia czterech pierścieni

Audi – historia czterech pierścieni

Nie trzeba być wielkim znawcą motoryzacji, by w jednej chwili rozpoznać logo: cztery przeplatające się pierścienie – to znak rozpoznawczy jednej z największych marek samochodów na świecie. Nie każdy jednak wie, że symbolizują cztery firmy produkujące samochody – Horch, Audi, Wanderer oraz DKW – które połączyły się w 1932 roku tworząc podwaliny pod dzisiejszy koncern.

Główną postacią w historii o marce Audi jest August Horch. To właśnie on, 14 listopada 1989 roku, czyli 125 lat temu, założył w Kolonii przedsiębiorstwo o nazwie Horch produkujące luksusowe samochody osobowe. Po kilku latach i różnych zawirowaniach prawnych okazało się, że nie może on używać swojego nazwiska jako nazwy firmy. Postanowił więc przetłumaczyć je na łacinę. Jako, że „horch“ to tryb rozkazujący od „horchen“, czyli „nasłuchiwać“ – czyli po łacinie AUDI.

W lipcu 1910 roku pierwszy pojazd z nazwą Audi opuścił zakład w Zwickau, gdzie przeniesione zostały zakłady produkcyjne. Wówczas w firmie produkowano dwa najbardziej znane modele tego okresu: Audi Typ A 10/22 KM (16 kW) Sport – Phaeton oraz jego następcę, Audi Typ B 10/28 KM.

To w tym czasie Audi rozpoczęło również produkcję rzędowego silnika typu A o pojemności 2612 cm3 oraz jednostek napędowych o pojemności 3564 cm3, 4680 cm3 i 5720 cm3. Samochody wyposażone w takie silniki święciły wiele tryumfów w wyścigach i rajdach, m.in. w rajdach alpejskich rozgrywanych w Austrii.

Jeden z rajdowych modeli, Typ C 14/35 KM, nosi od tamtej pory przydomek „alpejskiego zwycięzcy”. W 1914 roku Audi Automobilwerke GmbH przekształcono w spółkę akcyjną Audi Werke AG. Po I wojnie światowej August Horch odszedł z przedsiębiorstwa i wyprowadził się do Berlina. Tam znalazł zatrudnienie jako rzeczoznawca samochodowy.

7590857918_03930d0b9f_z

 

 

 

 

 

Światowy kryzys w 1928 roku nie ominął także marki Audi. Wskutek trudności finansowych spowodowanych światowym kryzysem, spółka została przejęta przez firmę DKW.

Rok 1932 to czas powstania logo, jakie znamy do dziś – czterech przeplatających się pierścieni. To właśnie wtedy DKW, wraz ze spółką córką – czyli Audi, połączyły się z zakładami Horch i Wanderer tworząc spółkę Auto Union.

Współpraca czterech producentów umożliwiała wzajemne korzystanie z technologii, dzięki czemu zbudowano pierwsze Audi z napędem na przednie koła – Front Typ UW, który miał pod maską 6-cylindrowy silnik o pojemności 2 litrów, skonstruowany przez Ferdinanda Porsche, pracującego wtedy dla Wanderera.

Wybuch II wojny światowej zahamował rozwój Auto Union, a we wszystkich zakładach marki produkowano uzbrojenie wojskowe.

Lata powojenne przyniosły wiele zawirowań związanych z własnością spółki. W grudniu 1964 roku Volkswagen kupił zakład w Ingolstadt, a do 1966 przejął 100% akcji Auto Union, wraz z prawami do logo.

Tak pozostało do dziś do dziś – Volkswagen AG posiada 99,55% akcji, pozostała część akcji (0,45%) znajduje się w obrocie na giełdach papierów wartościowych: Berlin-Brema, Düsseldorf, Frankfurt nad Menem, Hamburg, Monachium i Stuttgart.

Rok później, podczas salonu samochodowego we Frankfurcie, zadebiutowało Audi 72 z silnikiem z DKW F102. Od tej pory modele Audi nosiły oznaczenia odpowiadające liczbie koni mechanicznych, którymi dysponowały ich silniki.

W 1965 roku Auto Union wypuścił na rynek samochód sygnowany marką Audi a w styczniu 1971 roku po raz pierwszy pojawił się slogan „Vorsprung durch Technik” – „Przewaga dzięki technice”.

Wówczas Audi stało się producentem samochodów, gdzie intensywnie wprowadzano innowacje techniczne, przy jednoczesnym dążeniu do podwyższenia pozycjonowania marki na rynku. Takie osiągnięcia jak wprowadzenie silnika pięciocylindrowego, turbodoładowania czy napędu na wszystkie koła quattro są najlepszymi przykładami na spektakularny rozwój osiągnięć Audi.

Niezwykle ważny dla firmy był również rok 1980 i model Quattro, który przyczynił się do wzrostu popularności marki. To dzięki niemu także Audi odniosło liczne sukcesy na wyścigach.

Od 2000 roku Audi tworzy wspólnie z Seatem i Lamborghini grupę samochodów sportowych w koncernie Volkswagena. Kilka lat później zadebiutował luksusowy SUV Q7. Z 6-litrowym silnikiem TDI V12, wprowadzonym w 2008 roku, Q7 osiąga setkę w 5,5 s. Potężny diesel generuje 500 koni i 1000 Nm maksymalnego momentu. Z okazji setnych urodzin Audi gama modelu A5 wzbogaciła się o pięciodrzwiową wersję Sportback. Niedawno byliśmy także świadkami debiutu R8 w otwartej wersji Spyder i kolejnej generacji limuzyny A8.

 

Marka Audi to dziś klasa sama w sobie, rozpoznawalność i jakość. Sprzedaż na rynkach europejskich ciągle plasuje się w ścisłej czołówce. Celem spółki jest teraz podbicie rynku amerykańskiego.  Czy europejskie, dopracowane samochody poradzą sobie w tamtejszych realiach?

W Europie Audi uznawane jest za markę luksusową – chętnie kupują je zarówno bardzo zamożni klienci, jak i aspirująca klasa średnia. Jeśli weźmiemy auto w leasing lub na kredyt, może sobie na nie pozwolić niemal każdy.

A jeśli jesteś zainteresowany Audi, to czemu by nie wziąć auta w leasing? Zachęcamy do skorzystania z tego narzędzia:

O autorze

JK

Na łamach bloga Samochodowo.com.pl hobbystycznie pisze na temat szeroko pojętej motoryzacji, nowinek z rynku oraz udziela porada początkującym kierowcom w zakresie obowiązujących praw ruchu drogowego.

Komentarze

  1. Motocentrum.pl
    Motocentrum.pl 18 listopada, 2014, 08:14

    Wciągająca historia, ciekawe jak okres wojny wpłynął na rozwój technologii w firmie i dlaczego Volkswagen nie sprzedaje swoich akcji. Pozdrawiam autora i prosimy o więcej historycznych ciekawostek.

    • Jurek
      Jurek 24 listopada, 2014, 13:19

      Jak nie trudno się domyślić wojna pomogła przyśpieszyć rozwój technologii. Co do giełdy to można kupić akcje, na dzień dzisiejszy 177,80 EUR

  2. http://www.hallusforte.pl/
    http://www.hallusforte.pl/ 18 sierpnia, 2015, 22:23

    Dzięki! Świetny artykuł, nie zawsze trafi się podobna perełka.

Only registered users can comment.