Zmiany w przepisach ruchu drogowego w 2014 roku

Zmiany w przepisach ruchu drogowego w 2014 roku

Jakie zmiany w Kodeksie Drogowym weszły w życie w 2014 roku? Mimo, że nie doszukamy się tu spektakularnych rewolucji, warto wiedzieć na co należy zwrócić uwagę i jak owe nowości wpływają na nasze życie. Podsumowanie poniżej.
protected car

Stać cię na brak OC?

Kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC wzrosły średnio o 5%. Wynika to z wzrostu średniej krajowej pensji minimalnej, na podstawie której obliczana jest wysokość kary. Za brak OC posiadacz auta osobowego zapłaci dwukrotność minimalnego wynagrodzenia, czyli obecnie 3360 zł. Jeżeli przerwa w ubezpieczeniu wynosi maksymalnie 3 dni, to właściciel takiego pojazdu zapłaci 20% kary, natomiast jeśli nie przekracza ona dwóch tygodni  – 50%. Warto pamiętać, że polisę OC musimy wykupić bez względu na stan techniczny auta oraz częstotliwość jego użytkowania. Zasada jest jedna – wszystkie zarejestrowane auta powinny posiadać ubezpieczenie OC.

Luka w prawie, kratka w aucie

Na początku roku przedsiębiorca mógł odliczyć cały VAT zawarty w cenie samochodu z kratką oraz paliwie do niego. Stało się tak za sprawą wygaśnięcia ograniczenia w odliczaniu podatku od towarów i usług, na które wyraziła zgodę Unia Europejska, a nowe ograniczenia nie zostały wprowadzone od razu. Ograniczenia w odliczaniu VAT obejmują auta o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 t lub posiadające mniej niż dziewięć miejsc. Umownie mają to być pojazdy wykorzystywane przez przedsiębiorcę do celów prywatnych, a nie jedynie do prowadzenia działalności gospodarczej. Ograniczeniom nie podlegają samochody wykorzystywane jedynie do celów firmowych (ich właściciele mogą odliczyć 50% VAT zawartego w jego cenie oraz wydatkach na eksploatację).

Centralna Ewidencja Pojazdów – samochody pod lupą

Od 1 stycznia 2014 roku diagności samochodowi podczas badań technicznych muszą zapisywać przebieg pojazdu w bazie danych stacji kontroli pojazdów oraz na zaświadczeniu dla właściciela. To krok w stronę ułatwienia życia kupującym używane pojazdy. Od lipca za pośrednictwem Internetu będziemy mogli sprawdzić w Centralnej Ewidencji Pojazdów dane o pochodzeniu jednośladu czy samochodu, jego wiek oraz wyposażenie. Na lata kolejne przewidziane jest pojawienie się tam również innych danych, takich jak przebieg, informacje o stłuczkach i wypadkach, liczbie właścicieli, a także ważności badań technicznych.

Nowe zasady dotyczące kart parkingowych dla osób niepełnosprawnych

Karty parkingowe dla osób niepełnosprawnych  w dalszym ciągu będą wydawane przez starostów oraz prezydentów miast na prawach powiatu.  Już od początku lipca mogą się o nie ubiegać osoby o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, mające znacznie ograniczone możliwości samodzielnego poruszania się, jak również placówki zajmujące się opieką, rehabilitacją czy edukacją osób niepełnosprawnych. Z dokumentu może również korzystać kierowca przewożący jej niepełnosprawnego posiadacza. Okres ważności karty wynosi tyle, co ważność orzeczenia o niepełnosprawności, a to należy aktualizować minimum co pięć lat. Karty wydane na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów zachowują ważność maksymalnie do 30 listopada 2014 roku. Pamiętajmy o tym, gdyż pod koniec ubiegłego roku wprowadzono karę o wysokości nawet 2 tys. zł za posługiwanie się kartą bez uprawnień.

Plany co do fotoradarów

Sejmowa komisja infrastruktury wciąż pracuje nad przepisami, które odbiorą strażnikom miejskim i gminnym prawo do korzystania z fotoradarów.  Urządzenia te miałyby trafić do Inspekcji Transportu Drogowego, a pieniądze z mandatów na budowę dróg. Natomiast policjanci zachowaliby prawo do korzystania z przenośnych mierników prędkości i wideorejestratorów w radiowozach. Na podstawie zdjęć z fotoradarów funkcjonariusze ITD nie nakładaliby na kierowców kar pieniężnych, a kary administracyjne. Do płacenia zobligowani byliby właściciele pojazdów, chyba że wskazaliby kierowcę prowadzącego pojazd w momencie wykroczenia. Co prawda przyłapani nie dostawaliby punktów karnych, ale mandaty mogą być znacznie wyższe. Poselski projekt przewiduje kary administracyjne uzależnione od wysokości przeciętnego wynagrodzenia, a  ich wysokość ma przekraczać dwukrotnie obecne mandaty za przekroczenie prędkości.

Egzaminowa ulga

Trwają również prace nad zmianami egzaminów teoretycznych na prawo jazdy. Obecnie pytania egzaminacyjne są przygotowywane przez pracowników firm, które odpowiadają za oprogramowanie do testów – Instytutu Transportu Samochodowego i Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych. Są to więc dwie bazy pytań, przy czym żadna z nich nie jest układana przez resort infrastruktury. Posłowie sejmowej komisji infrastruktury chcą, by obecne bazy zastąpiła jedna, zatwierdzana przez ministra. Zniesiony ma być również obowiązek uczestniczenia w prowadzonych przez ośrodki szkolenia kierowców kursach teoretycznych przygotowujących do egzaminu. Pytania egzaminacyjne mają być jawne i ogólnodostępne. Zmiany te wejdą w życie najpewniej jeszcze w tym roku.   Takie zmiany lub plany zmian przyniósł nam 2014 rok. Pozostaje tylko czekać, które z nich wejdą w życie i co nam przyniosą. Czy 2015 rok będzie mniej czy bardziej rewolucyjny?

Kategorie: Przepisy, Ruch drogowy

O autorze

JK

Na łamach bloga Samochodowo.com.pl hobbystycznie pisze na temat szeroko pojętej motoryzacji, nowinek z rynku oraz udziela porada początkującym kierowcom w zakresie obowiązujących praw ruchu drogowego.

Komentarze

  1. Jabrz
    Jabrz 29 września, 2014, 13:21

    Zmiany, zmiany, zmiany- oby wszystkie wyszły na lepsze. Niestety znając nasze państwo, mogą nieco namieszać w przepisach.

  2. Emma
    Emma 9 października, 2014, 11:21

    Fajnie, że robią coś w kierunku zmian w prawie, ale jeszcze długa droga przed nimi by w pełni ułatwic nam kierowcom poruszanie się po polskich drogach

Only registered users can comment.