Crash test – badanie poziomu bezpieczeństwa samochodu

Crash test – badanie poziomu bezpieczeństwa samochodu

Każdy producent pojazdów stara się prezentować jako zapewniający użytkownikom najwyższy poziom bezpieczeństwa. Jakie organizacje sprawdzają, które konstrukcje są rzeczywiście bezpiecznie?

Wypadki samochodowe są, niestety, nieodłączną częścią świata motoryzacji. Od momentu, w którym prywatne środki transportu stały się naprawdę powszechne, grupy konsumenckie zaczęły zwracać uwagę na potrzebę wprowadzenia specjalnych systemów zabezpieczeń, które zmniejszałyby obrażenia poszkodowanych. Apele te zaczęli wspierać politycy, co ostatecznie doprowadziło do powstania organizacji, które sprawdzają, jak wybrane konstrukcje zachowują się w momencie zderzenia i jak wpływa to na kierowcę i pasażerów.

 

Jak można zwiększyć poziom bezpieczeństwa?

Odpowiednie wzmocnienie ramy samochodu, kontrolowane strefy zgniotu, poduszki powietrzne, systemy wspomagające typu ABS i ESP – to tylko podstawowe wykorzystywane obecnie przez producentów sposoby na zapewnienie kierowcom i pasażerom odpowiedniej ochrony. Obecność niektórych z tych systemów wpływa czasem na wysokość składki za ubezpieczenie samochodu. Wiele technologii opracowano właśnie z powodu testów zderzeniowych, ponieważ konsumenci coraz częściej wybierają tylko te samochody, które mogą poszczycić się najwyższymi notami w zakresie bezpieczeństwa. Jakie organizacje wystawiają owe oceny?

crash test, wypadek samochodowy, EuroNCAP

Europejski Program Oceny Nowych Samochodów

EuroNCAP (European New Car Assessment Programme) – pod tym terminem znana jest europejska organizacja przeprowadzająca crash testy powstała w 1997 roku. Początkowo sprawdzała pojazdy kupione za prywatne pieniądze – teraz producenci sami przekazują nowe modele do kontroli. EuroNCAP wspierane jest także przez Komisję Europejską i inne europejskie instytucje. Jakim próbom poddawane są samochody przez specjalistów z tego programu?

  • zderzenie czołowe (obejmujące tylko stronę kierowcy) z nieruchomą, deformowalną przeszkodą przy szybkości 64 km/h

  • zderzenie boczne z ruchomą przeszkodą przy szybkości 50 km/h

  • zderzenie boczne ze słupem przy szybkości 29 km/h

Oceniana jest także ochrona kręgów szyjnych przy uderzeniu w tył samochodu, ochrona pieszych w zakresie głowy i nóg. Dokonywana jest również ocena działania systemu ESP (elektroniczna kontrola trakcji). Dodatkowe punkty zdobyć można za obecność systemu alarmowania o niezapiętych pasach (fotele kierowcy, pasażera, pasażerów z tyłu) oraz systemu ograniczającego szybkość.

Ogólna ocena końcowa to składowa ocen w poszczególnych, wyżej wymienionych kategoriach testów. Przyjmuje ona postać gwiazdek, gdzie każda kolejna gwiazdka oznacza lepszą ochronę kierowcy i pasażera, a maksymalna ich liczba to 5.

Crash testy w USA – inicjatywa władz

W Stanach zjednoczonych funkcjonują dwie organizacje, których celem jest kontrola poziomu bezpieczeństwa samochodów dopuszczanych na rynek amerykański.

Pierwsza z nich to NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration), która powstała z inicjatywy amerykańskiego Departamentu Transportu już w 1970 roku. Podczas testów organizacja bierze pod uwagę następujące kwestie:

  • zderzenie czołowe (obejmujące całą szerokość samochodu) z nieruchomą, niedeformowalną przeszkodą przy szybkości 56 km/h,

  • zderzenie boczne z ruchomą przeszkodą przy szybkości 62 km/h (uderzenie w samochód pod kątem 27° od osi utworzonej przez słupki B),

  • dachowanie,

  • obecność (seryjną) systemu ESP i kurtynowych poduszek powietrznych, a także

  • użyteczność pod względem montowania dziecięcych fotelików samochodowych.

Nota końcowa jest pochodną oceny obrażeń pasażerów. Podobnie jak w przypadku EuroNCAP, wynik przedstawiany jest w gwiazdkach, których maksymalna liczba to 5.crash test, wypadek samochodowy, NHTSA

Crash testy w USA – inicjatywa ubezpieczycieli

Drugą organizacją, która odpowiada za sprawdzanie bezpieczeństwa nowych modeli samochodów w Stanach Zjednoczonych, jest IIHS (Insurance Institute for Highway Safety). Powstała w roku 1959 jako przedsięwzięcie towarzystw ubezpieczeniowych (oferujących także ubezpieczenia samochodu), jednak testy zderzeniowe przeprowadza dopiero od 1992. Badania, które przeprowadza, składają się z następujących elementów:

  • zderzenie czołowe (obejmujące tylko stronę kierowcy) z nieruchomą, deformowalną przeszkodą przy szybkości 64 km/h oraz

  • zderzenie boczne z ruchomą przeszkodą przy szybkości 62 km/h (podobnie jak w przypadku NHTSA, przeszkoda uderza w samochód pod kątem 27° od osi utworzonej przez słupki B – test ten przeprowadzany jest jednak tylko na SUVach).

Organizacja zwraca też uwagę na poziom ochrony kręgów szyjnych przy uderzeniu w tył pojazdu, kontroluje także wytrzymałość dachu oraz seryjną obecność systemu ESP.

Na notę końcową składa się z ocena odkształceń samochodu i obrażeń pasażerów. Bezpieczeństwo określane jest za pomocą 4 poziomów. Najlepsze modele otrzymują tytuły „Top Safety Picks” oraz „Top Safety Picks +”.

Japoński Program Oceny Nowych Samochodów

Wprowadzenie pojazdu na rynek japoński związane jest z testami bezpieczeństwa, które przeprowadza JNCAP. Organizacja ta zajmuje się badaniem nowych pojazdów od 1995 roku. Najwyższa ocena, jaką testowany model może otrzymać, wynosi 5 gwiazdek i jest składową wyników (pod względem obrażeń kierowcy i pasażerów) w następujących kategoriach:

  • zderzenie czołowe (obejmujące całą szerokość samochodu) z nieruchomą, niedeformowalną przeszkodą przy szybkości 55 km/h,

  • zderzenie czołowe (obejmujące tylko stronę kierowcy) z nieruchomą, deformowalną przeszkodą przy szybkości 64 km/h,

  • zderzenie boczne z ruchomą przeszkodą przy szybkości 55 km/h, a także

  • poziom ochrony kręgów szyjnych przy uderzeniu w tył samochodu.

Pod uwagę brane są również poziom ochrony pieszych (a dokładnie – ich głów), skuteczność i „zasięg” kurtynowych poduszek powietrznych, sprawność hamulców oraz obecność systemu alarmowania o niezapiętych pasach. JNCAP zajmuje się też oceną dziecięcych fotelików samochodowych pod względem łatwości montażu, wytrzymałości mocowań i poziomu ochrony małego pasażera.

crash test, wypadek samochodowy, IIHS

Ochrona kierowców i pasażerów w Korei Południowej

W Korei Południowej również powstała instytucja kontrolująca „zachowanie” pojazdów w momencie wypadku. W obliczu ciągłego wzrostu popularności modeli południowokoreańskich marek jest to bardzo dobra informacja, zwłaszcza że testy te są bardziej wymagające niż przeprowadzane w innych ośrodkach. KNCAP powstało z inicjatywy koreańskiego ministerstwa ds. lądowych, transportu i morskich. Organizacja bierze pod uwagę następujące aspekty bezpieczeństwa:

  • zderzenie czołowe (obejmujące całą szerokość samochodu) z nieruchomą, niedeformowalną przeszkodą przy szybkości 56 km/h,

  • zderzenie czołowe (obejmujące tylko stronę kierowcy) z nieruchomą, deformowalną przeszkodą przy szybkości 64 km/h,

  • zderzenie boczne z ruchomą przeszkodą przy szybkości 55 km/h,

  • ochrona pieszych (głowa i nogi),

  • ochrona kręgów szyjnych przy uderzeniu w tył samochodu,
  • sprawność hamulców oraz
  • dachowanie.

KNCAP nie przyznaje oceny sumarycznej – każda z kategorii oceniana jest osobno, również z podziałem np. na obrażenia kierowcy i pasażera. Podobnie jak w większości pozostałych organizacji, poziom bezpieczeństwa określany jest za pomocą gwiazdek, których maksymalna liczba to 5.

Bezpieczeństwo chińskich samochodów

Również w Chinach funkcjonuje organizacja kontrolująca wytrzymałość konstrukcji wprowadzanych na tamtejszy rynek. W C-NCAP testy przeprowadzane są od 2006 roku i, przynajmniej jak na razie, są mniej wszechstronne niż te wykonywane w innych krajach. Zakres badań obejmuje:

  • zderzenie czołowe (obejmujące całą szerokość samochodu) z nieruchomą, niedeformowalną przeszkodą przy szybkości 50 km/h (innowacją jest badanie wypadku przy udziale dorosłego pasażera na tylnym siedzeniu),

  • zderzenie czołowe (obejmujące tylko stronę kierowcy) z nieruchomą, deformowalną przeszkodą przy szybkości 56 km/h (również z dorosłym pasażerem z tyłu) oraz

  • zderzenie boczne z ruchomą przeszkodą przy szybkości 50 km/h.

Dla chińskiej instytucji ważna jest także obecność systemu alarmowania o niezapiętych pasach i systemu montowania dziecięcych fotelików samochodowych ISOFIX. Ocena końcowa jest wynikiem analizy obrażeń pasażerów, jak również odkształceń badanych pojazdów. Najwyższą możliwą notą jest 5 gwiazdek, a w najlepszych przypadkach dodawany jest do niej symbol „+”.

Inne organizacje przeprowadzające crash testy

W artykule przedstawione zostały tylko te instytucje, które sprawdzają samochody przeznaczone również na rynek polski. Oprócz nich, testy przeprowadzają także inne centra badawcze, jak np. ANCAP (obejmujący swoim zasięgiem rynki Australii i Oceanii), ASEANCAP (Azja Południowo-Wschodnia) albo Latin NCAP (Ameryka Łacińska oraz region Karaibów).

Producenci samochodów przekonali się już o tym, że inwestowanie w systemy zabezpieczeń przynosi wymierne korzyści – pojazdy, które mogą pochwalić się dobrym wynikiem w wymienionych powyżej testach, są chętnie wybierane przez kierowców i ich rodziny. Trzeba jednak pamiętać o tym, że nawet najwyższy poziom bezpieczeństwa nie zastąpi rozwagi na drodze – w dalszym ciągu najbardziej zawodnym elementem samochodu pozostaje jego kierowca.

O autorze

JK

Na łamach bloga Samochodowo.com.pl hobbystycznie pisze na temat szeroko pojętej motoryzacji, nowinek z rynku oraz udziela porada początkującym kierowcom w zakresie obowiązujących praw ruchu drogowego.

Skomentuj

Only registered users can comment.