Samochód dla niepełnosprawnego kierowcy

Samochód dla niepełnosprawnego kierowcy

Wybór odpowiedniego auta jest zawsze trudny, niezależnie od tego, czy jesteśmy pełno- czy niepełnosprawni. Dlatego tak ważne jest, aby przed dokonaniem zakupu zapoznać się ze wszystkimi możliwościami na rynku pierwotnym i wtórnym. Przyjrzyjmy się bliżej autom i rozwiązaniom, z jakich mogą korzystać osoby niepełnosprawne.

 

Mikro samochody

 

Po polskich drogach jeździ ich niewiele, a szkoda, bo najlepiej oddają potrzeby niepełnosprawnego kierowcy, gdyż od początku do końca zostały zaprojektowane z myślą o kierujących z niepełnosprawnością.

 

Obecnie na rynku jest kilka tego rodzaju aut, a następne jak np. amerykański Kanguru czy polski Buzz,  już czekają na dopuszczenie ich do sprzedaży.

 

W większości są to auta o charakterze miejskim dostosowane tak, by ułatwiać jeżdżenie i samodzielne prowadzenie pojazdu bez ingerencji osób trzecich.

 

Warto zwrócić uwagę także na modele produkowane w Czechach, Holandii czy Hiszpanii. Ich ceny oscylują w granicach ok. 20 tys. €, ale w zależności od tego, czy wybieramy wersję podstawową czy rozszerzoną potrafią być bardzo zróżnicowane.

 

Standardowa prędkość aut przystosowanych dla niepełnosprawnych to 45 km/h choć zdarzają się wyjątki (70 km/h w wersji elektrycznej).

 

Z różnych udogodnień w tych samochodach wyróżniamy:

  • możliwość komfortowego przejazdu wózkiem inwalidzkim bezpośrednio na  stanowisko kierowcy,
  • opcję zainstalowania fotelu pasażera,
  • możliwość dostania się do samochodu od przodu, co umożliwia parkowanie bezpośrednio przodem do chodnika,
  • drzwi i rampa sterowane pilotem,
  • przystosowanie zgodne z indywidualnymi potrzebami, m.in. możliwość zastosowania wspomagania kierownicy, automatycznej zmiany biegów, dopasowania do wymagań długości rampy,
  • czteropunktowe pasy bezpieczeństwa, 
  • system mocowania wózka do podłogi,
  • pneumatyczne zawieszenie pozwalające na obniżenie karoserii, które umożliwia wjazd wózkiem po rampie, przy czym obniżanie i podwyższanie karoserii odbywa się automatycznie przy każdym włączeniu i wyłączeniu silnika,
  • dźwignie, klamki mogą być przedłużane lub powiększane,
  • kierownica montowana na kolumnie kierowniczej w sposób zatrzaskowy pozwala na zdejmowanie, co jest ułatwieniem przy opuszczaniu pojazdu, bo kierowca nie zawadza o nią swoim ciałem,
  • 2 warianty sterowania: kierownica lub zintegrowany system sterowania,
  • zamknięcie automatyczne po przekręceniu kluczyka w stacyjce i włączeniu zapłonu,
  • elektrycznie sterowany hamulec postojowy.

 

Wszystkie te udogodnienia mają za zadanie maksymalne usprawnienie procesu wsiadania, wysiadania oraz samego prowadzenia pojazdu. Nie wszystkie są oczywiście konieczne. Warto dobierać je indywidualnie, w zależności od stopnia niepełnosprawności.

 

Jeśli odstrasza Was cena, można spróbować zakupić taki pojazd na rynku wtórnym lub też przerobić zwykły samochód na taki, który będzie odpowiadał na zapotrzebowanie niepełnosprawnego kierowcy.

O autorze

JK

Na łamach bloga Samochodowo.com.pl hobbystycznie pisze na temat szeroko pojętej motoryzacji, nowinek z rynku oraz udziela porada początkującym kierowcom w zakresie obowiązujących praw ruchu drogowego.

Komentarze

  1. AutoAmortyzatory.pl
    AutoAmortyzatory.pl 25 sierpnia, 2014, 12:29

    Przyznam szczerze, że nie miałem pojęcia o wielu rzeczach, o których wspominasz w tym artykule… świetna sprawa.

  2. Nuncjusz
    Nuncjusz 29 września, 2014, 13:17

    Świetnie, że producenci dają takie możliwości niepełnosprawnym, którzy bardzo często nie sa brani pod uwagę w wielu dziedzinach życia. Bardzo przydatny artykuł, wręcz odkrywczy dla mnie.

  3. kłapołuszek
    kłapołuszek 9 października, 2014, 10:35

    Bardzo ciekawy tekst. Niewiele można znaleźć w sieci informacji na temat tego typu zagadnień. A szkoda ponieważ niepełnosprawny to też człowiek mimo swoich ograniczeń nie musi być zamknięty w 4 ścianach. A samochód zawsze jest jakimś oknem na świat.

Only registered users can comment.